Cykelløb Statoil Nordfyn Rundt

Nordfyn Rundt Cykling: Jeg deltog i dag i motions cykelløbet Statoil Nordfyn Rundt. Jeg startede på 100 km. ruten; men allerede inden der var cyklet 3 km. var jeg punkteret og brugte næsten et kvarter på, at skifte slange og få kæden på igen.

Km 3. 3 15:49 minutter. Hulk!

Det er for langsomt, men det skyldes også, at jeg fik kæden til, at gå af, og den ville ikke på igen. I sidste ende betød det ikke så meget i dag for, jeg havde besluttet, at vente den tid det tog for 60-km’erne at komme op. En ventetid jeg blot ville cykle langsomt. Men det er alt for meget tid, at bruge på slankeskift, det skal jeg forbedre meget.

Jeg gad ikke, at cykle 100 km. alene. Så jeg valgte, at skifte til den korte distance og blot cykle med dem hjem, når deltagerne på denne distance kom op til mig. Jeg tænkte at den korte tur var 70/75 km. Det viste sig dog, at den kun var 60 km. Men jeg vidste, at der på distancen var 2-3 fra klubben.

Da gruppen kom op lod jeg mig glide lidt ned for, at hilse på klubkammeraterne. Jeg så dog kun den ene. Da gruppen hurtigt blev delt i to, og da han begyndte, at trække fra med én på slæb ventede jeg til, at jeg kunne “komme ud” og cyklede om til de to. Vi cyklede ikke efter, at indhente den førende gruppe; men da vi nåede til Båring Bakke førte jeg an og min klubkammerat sagde værsgo til, at køre op. Vi sludrede lidt om, at det jo blot var et motionsløb; men forholdsvist ubesværet indhentede jeg flere af de andre fra førergruppen på vej op af Båring Bakke og 2-3 km. senere var jeg og min klubkammerart i den forreste gruppe.

Ingen af os var bange for, at tage føringer så det meste af tiden var det os to der trak. Vi overhalede omkring 35-40 km. en gruppe fra 100 km. distancen, og jeg overvejede om jeg skulle tage den længere tur; men da havde jeg indstillet mig på, at cykle den korte rute og jeg gad ikke, at cykle alene.

Nordfyn Rundt rute

Da det efter omkring 40 km. begyndte at regne, ville jeg bare gerne hjem, så jeg tror, jeg øgede indsatsen lidt. Med omkring 10 km. til mål overså de andre en afmærkningspil, der viste, at vi skulle til højre, så de cyklede lige ud. Jeg var vist den eneste som råbte, at vi vist skulle dejre. Kort efter os kom endnu en gruppe og de fik kigget en ekstra gang og så, at det var rigtigt nok vi skulle til højre.

Kort efter dette punktede jeg igen (6-8 km inden mål)- denne gang på forhjulet, jeg håbede, at jeg kunne holde hjem på dækket. Jeg fulgte pænt med i tredje position flere kilometer, skønt dækket var over halvt tømt for luft, og jeg kunne følge hvordan dæk og fælg mødtes med hinanden; men med 2 km. til mål var der så lidt luft i dækket, at det var helt tydeligt, at jeg ødelagde dæk og fælg ved, at fortsætte. Så jeg måtte stoppe op og pumpe cyklen og dermed lade føregruppe cykle i mål uden mig. Jeg ville ellers gerne have oplevet, hvordan det er, at cykle i mål med vinderne, men ak.

Officielt: 60 kilometer og 303 højdemeter

Training Effect: 3,8
Kalorier: 1.754 C

Cykelløbet

Vi blev budt velkommen med en energidrik på dåse, da vi var på vej ind til indtegningen. Til morgenmad var der rundstykke med smør, marmelade eller ost. Der var te, men jeg nåede ikke, at få drukket en kop.

På ruten var der et depot, hvor jeg greb en banan undervejs, og i mål fik vi en dåsesodavand og en portion suppe.

Bortset fra det sted, hvor de andre fortsatte, så var der yderligere to steder på ruten, hvor skiltningen ikke var optimal. Den ene var kort efter Båring Bakke, hvor der var en rimelig god nedkørsel. På vej ned der, skulle vi til venstre ind på en vej, som ikke var så synlig, og med den store fart vi opnåede på vej ned, cyklede en eller to forbi; mens jeg nåede ind på vejen, men ikke på en særlig køn måde.

I slutningen af løbet kom vi også til et sted, hvor der var et kryds helt uden markering. Heldigvis var der nogle der vidste, hvilken vej vi skulle (til højre). Bortset fra disse tre steder, så var der på 60 km-ruten flot skiltning.

Jeg vandt en lodtrækningspræmie – en pose/taske fra Nordfyns Bank. Hurra!

Pris: 100 km. (1 km pr. kilometer jeg var tilmeldt på).

Dette var mit tredje cykelløb, alle tre gange er der gået noget galt.

Opdatering: Jeg har opdaget, at jeg pumpede mit bagdæk (det hvor jeg skiftede slange og cyklede med 58 af de 60 km) til 5,5 bar. På dækket står der, at trykket skal være mellem 8 og 11 bar. Jeg kan ikke med min fodpumpe pumpe ret meget over 8 bar i dækkene; men hvis jeg har cyklet med så let luft i dækkene og de andre har fuld luft, så burde jeg kunne cykle en del hurtigere – og bruge mindre energi; hvilket er langt vigtigere som triatlet, da jeg skal have kræfter til at løbe halvmaraton eller maraton efter cyklingen.

4 Responses to Cykelløb Statoil Nordfyn Rundt

1. ÆV! Det var da ret så træls med hele 2 punkteringer i samme løb – du har været noget uheldig :/ Om ikke andet fik du da nogle km i benene i dag. 4. gang må være lykkens gang – pøj pøj med næste løb :)

2. Tak for opmuntringen.

Jeg skal have nye slanger. Jeg har sat den ene slange i fordækket igen – lappet; men det er måske ikke en så god løsning; men jeg har kun to slanger tilbage. Så gentager jeg kunststykket i morgen er det skidt.

3. Nu har jeg jo selv fået en racer og er lidt interreseret i hvilke dæk du bruger?

Jeg har netop selv bestilt GP 4000 S netop for at have nogle der ikke punktere så let. De skulle være okay punkteringsfri og have en lav rullemodstand trods alt.

Jeg forstår ikke du lapper i et løb??

Er det ikke bare ud med slangen og ny slange i?

Du kan få 5 slanger for 100 når de rigtige tilbud byder sig.

4. Hejsa Frederik

Mine vintertræningsdæk – mest punkterfri er Schwalbe Durano Plus. Dem der punkterede var Vredesten Fortezza. Dem jeg bruger til konkurrence er Contineltal Grand Prix 4000.

Som jeg skrev i indlæget, så skiftede jeg slange; men jeg tror jeg næste gang jeg punktere på baghjulet og det ikke regner, blot lapper. Det er langt hurtigere.

5 slanger for 100 kr. er fast pris i WeBike. Jeg køber fem i morgen.