Fuldstændigt nedkørt af cykling

Cykling: I dag forsøgte jeg mig med, at cykle 100 km., da jeg besluttede, at det er vigtigere, at få nogle kilometer i benene samt forbrænde nogle kalorier, end de andre ting, jeg burde øve i dag.

Det første stykke gik fint; men langsomt. Jeg cyklede de første 50 km. på lidt under 2 timer, hvilket bragte mig gennem Langeskov, Ullerslev, Nyborg og Næsten til Kerteminde.

Nyborg 13072012

De næste kilometer op til 70 km. gennem Mesinge, Dalby og Martofte gik også uden større vanskeligheder; men et stykke derefter – hvor jeg var på vej hjem og havde cyklet igennem Munkebo by – begyndte jeg, at bemærke det gik galt. Desværre var jeg da noget forbi den sidste butik langs vejen i lang tid. Det gik meget hurtigt, for allerede da jeg nåede selvbetjeningstanken, der ligger ved krydset imod Lindøværftet var jeg ramt. Jeg cyklede ind for, at finde en vandhane sådan, jeg kunne fylde mine to flasker; men uden held.

Ved 81 km. opgav min computer, at føre mere statistik, da den var tømt for strøm. Inden da havde jeg set, at mange bakker blev taget med ned til 14 km/t.! Bakker som jeg har kunne passere med 25-30 km/t. sidste år.

Da jeg stod af cyklen kunne jeg mærke, at jeg knap kunne gå! Op på cyklen og videre hjemad med øje på, hvornår der kom en butik. Jeg håbede, at se en butik i Dræbe; men der var ingen synlig fra Munkebovej (165).

Da jeg endelig nåede en tankstation på den modsatte side af vejen, var jeg så ramt, at jeg havde svært ved, at få mine sko i pedalerne, og jeg måtte bruge benene som fremdrift ved, at sparke på asfalten. I butikken havde jeg håbet, at mine medbragte 20 kr. kunne købe mig en cola samt en chokoladebar eller æble; men desværre er cola blevet sindssygt dyrt: 19,50 kr. for 0,5 liter, så jeg havde kun pengene nok til min cola fordi, jeg solgte flasken tilbage med det samme, og hældte det i min cykeldunk – den del, jeg ikke nåede, at drikke i butikken.

Jeg valgte klogeligt, at vandre om bagved butikken til vaskehallen, hvor jeg fandt en vandhane som jeg brugte til, at fylde min anden flaske. Begge dele blev tømt inden, jeg kom hjem.

Hæslig skulptur Nordstranden i Kerteminde

Hæslig skulptur ved Nordstranden Kerteminde

Jeg ville cykle 100 km. og havde sjusset mig frem til, at jeg ville mangle 5 km. da jeg kom hjem, så jeg skulle cykle to omgange af en lille firkant der er 2-2,5 km.; men jeg havde haft et par sving ind imod kanten, og da jeg med 1,5 – 2 km. til jeg var hjemme endnu engang, var tæt på, at køre galt, besluttede jeg, at jeg bare skulle hjem til mad og drikke.

Hjemme var jeg så kvæstet, at jeg brugte to timer på, at ligge på min sofa efter jeg havde spist æble og de første skiver rugbrød med makrel. Jeg frøs igen og igen, og var ør i hovedet. Adskillige gange efter 70 km. cykling, havde jeg frosset. Jeg kan ikke huske, at jeg har oplevet det sådan før, og jeg kunne ikke huske, at jeg har hørt andre har haft det sådan.

81 km. registret på Garmin Forerunner 610, der blev cyklet på 3:18:15. En efterfølgende opretning viser ca 93 km. cykling.