Når uvejret racer

Nattens meget voldsomme regn nåede, at stilne af i den sidste time inden jeg skulle svømme, så det var op klokken 7 og til svømning sådan, at jeg eventuelt kunne komme med til dykning, hvis blæsten ikke hindrede det. Desværre viste det sig senere, at blæsten var så kraftig, at dykningen også i dag blev aflyst.

Svømning: Uvejret havde dog gjort sit på poolen. Den normalt lyseblå bund var dækket af et kraftigt lag sand og der var en del ekstra bl.a. m.m. i vandet. Regnen havde i øvrigt også sinket vandets temperatur med adskillige grader.

Jeg svømmede en halv time inden jeg følte min krop var blevet så afkølet af det kolde vand, at mine muskler ændrede ”karakter”.

Kajak: Efter morgenmad og noget læsning i en bog, der bl.a. handler om friluftsaktiviteter, som jeg senere forventer, at anmelde her på bloggen, så smuttede jeg ned og lånte en kajak.

Jeg havde endnu ikke sat mig i kajakken inden det igen begyndte, at regne – først meget roligt og efterhånden mere og mere. Udover regnvejr var der hele tiden kraftig vind, der visse steder skabte rørt vande med gode bølger og sus i pagajen.

Kombinationen af kajak samt blæsten gjorde, at jeg kom op at vippe på bølgerne, hvor spidsen af kajakken slog ned og lavede den klassiske plaske lyd. Det blev også til utallige sprøjt fra bølger som jeg roede ind i. Jeg tror, at selv uden regnen havde jeg blevet meget våd i dag. Men der var regn!

Hvor det kun var dryp i starten blev det kraftige og kraftigere regnvejr flere gange. På et tidspunkt regnede det så meget, at jeg var ved at stoppe. Jeg havde sunget mine glædes sange over naturens hærgen, der dog grundet de øvrigt omstændigheder gjorde, at jeg blev frydefuld i stedet for nervøs. Jeg besluttede dog, at ro mere, da jeg fortsat var varm og nok så våd som jeg kunne blive. Jeg tog fejl.

Jeg roede op imod vinden og så foran mig, hvordan de nederste 30 cm. over vandoverfladen blev hvid som en sky, der lagde sig på vandet. Det hvide kom tættere og tættere på og var næsten over mig inden det gik op for mig, at den kraftige regn blev endnu vildere. Meget vildere! Hold da op for en gang regnvejr – skybrud uden tvivl – jeg roede nogle meget i det, hvor jeg antog, at det var endnu en styrkelse af min mandighed, at fortsætte; men kun få meter senere tænkte jeg, at dette måske var dumdristigt. Nok var jeg i sikre omgivelser; men hvor kraftig kunne regnen blive og ville det smerte min hud og mit hoved når det faldt. Jeg vendte kajakken og roede hjemad.

Der så jeg så, at både windsurferen samt min ven der var hoppet i vandet for, at svømme. Fortsatte deres træning. Så kunne jeg også. Jeg havde dog en nogenlunde tøj kajak, spraydæk samt våddragt med ærmer på.

Da jeg var meget tæt på 10 km. roning øvede jeg lidt sideforflytning. Begge typer; men det virkede som om, at jeg blev på stedet. Dårligt! Jeg besluttede, at jeg lige ville have endnu en kilometer, da vejet var blevet lidt bedre – ingen mere regn – men jeg skulle sådan tisse. Da jeg vendte kajakken kunne jeg mærke, hvordan vandet i kajakken skyllede ind over mine lår. Det var på tide, at komme ud af kajakken for i dag.

Endnu et eksempel på hvor elendig Garmin Forerunner 910XT er:
Højdeforøgelse: 49 m
Højdereduktion: 45 m
Min. højde: 19 m
Maks. højde: 28 m
Meget fascinerende når man sidder i en kajak, der flyder på havet.

Styrketræning: Endelig lykkedes det mig igen, at lave lidt styrketræning. Det er vist mindst tre uger siden sidst – og nok fire. Det kan mærkes på planke, sideplanke samt mavebøjningerne. Jeg holdt planken 20 sekunder mindre end ”normalt”.

Kom nu af sted til det styrketræning to gange om ugen!